Afdrukken
Hits: 6616

Op 25 mei 2011 heeft Pier Harinxma een serie luchtfoto's van Wijckel gemaakt.

Vanuit een stuk weiland aan de Gaestfjûrwei voert Pier nog een laatste inspectie uit. Daarna start hij de imposant uitziende motor op zijn rug en de propellor komt snorrend in beweging. Een flinke aanloop volgt en het scherm, een soort parachute, komt los van de grond en ontvouwt zich tot een grote matras. Nog een paar flinke stappen, wat meer gas en Pier komt los van de grond.

In een mum van tijd schiet het gevaarte de lucht in.

Velen zullen Pier, als een soort super-drone, wel eens gezien en gehoord hebben in het luchtruim boven Wijckel. Vrij als een vogel.
Inmiddels heeft Pier zijn hobby aan de wilgen gehangen.

De luchtfoto's die Pier tijdens zijn vlucht heeft gemaakt kunnen HIER worden bekeken.

Paramotorvliegen
Deze sport wordt paramotorvliegen genoemd en is een eenvoudige vorm van recreatieve luchtvaart, die door de ontwikkelingen op het gebied van het materiaal een grote ontwikkeling doorgemaakt heeft. Mede hierdoor is paramotorvliegen één van de meest veilige luchtsporten, die er bestaan.
Het typerende van paramotorvliegen is, dat er met een scherm gevlogen wordt. Een scherm heeft in tegenstelling tot een normale vleugel geen starre hoofdconstructie. Het scherm ziet er voor de leek uit als een parachute, maar het is het niet. Tijdens de vlucht neemt het scherm de vorm van een vleugel aan.
Er zijn twee versies van paramotors: de voetstarter, zoals Pier dit beoefende, en de trike. Bij de voetstarter draagt de vlieger de motor als een rugzak op de rug en wordt er met de benen van de vlieger gestart en geland.
De vliegsnelheid is laag en het Nederlandse weer zorgt ervoor, dat er beperkt gevlogen kan worden. Soms weet je een uur van te voren nog niet of het weer wel of niet geschikt is. Je bent daardoor dus ook met de elementen van de natuur bezig.
Paramotorvliegen is door het lage brandstof gebruik (2 ½ - 4 liter per uur) en de strenge geluidseisen één van de milieuvriendelijkste gemotoriseerde luchtsporten.

Met dank aan Pier Harinxma voor het beschikbaar stellen van het beeldmateriaal.